Sprickan bakom olyckan
De norska och svenska haverikommissionerna tror att tågurspårningen på fredagskvällen orsakades av materialutmattning i ett hjul, rapporterar norska medier.
– Vi har upptäckt vad som ser ut som ett utmattningsbrott på hjulet. Det är helt klart en av de utlösande orsakerna till urspårningen, även om det kan finnas annat också, säger haveriinspektören Hans Björnseth till VG Nett.
Fredagens tågolycka ser ut att ha orsakats av att ett av hjulen har spruckit.
– Men vad som har orsakat sprickan vet vi inte, det får undersökas närmare, säger Grete Myhre vid den norska haverikommissionen till TT.
Haverikommissionen kommer nu bland annat att analysera metallen för att se om sprickan kan ha orsakats av materialtrötthet.
– Hjulaxeln är omhändertagen av haverikommissionen och kommer att undersökas närmare, säger polisbefälet Björn Berntsen i Kongsvinger till NTB.
Utredningen väntas ta ett år
Grete Myhre säger att urspårningen också kan ha orsakats av att exempelvis järnvägsspåren varit slitna.
Den svenska haverikommissionen har informerats om olyckan, men utredningen sköts helt av de norska kollegorna. Utredningen väntas ta ett år.
Intercitytåget som spårade ur tillhör SJ.
– Vi vill inte föregripa haverikommissionens arbete. Det får klargöra vad som har hänt, säger Sven-Ingvar Håkansson vid SJ:s pressjour.
Han säger att det är mycket ovanligt att ett hjul spricker på ett tåg.
– Jag känner inte till någon aktuell händelse i nutid, säger Sven-Ingvar Håkansson.